Účastníci silničního provozu by měli zbystřit, protože s druhou polovinou roku 2025 přichází podstatné změny v oblasti silniční dopravy. V účinnost vstoupil dne 1. 7. 2025 zákon č. 130/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě a další související zákony. Mezi hlavní změny se řadí například nová úprava povinností řidičů při dopravních nehodách, zjednodušení procesu žádosti o vydání řidičského průkazu, zrušení evidenčních kontrol při převodu vozidla a přibude i nový orgán veřejné správy.
Novela po mnoha letech zvyšuje minimální částku škody, při které vzniká povinnost účastníka dopravní nehody přivolat k nehodě policii. Výše škody upravená v ustanovení § 47 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu) se z původních 100 000 Kč nově zvýšila na dvojnásobných 200 000 Kč. Jedná se především o reakci na zvyšující se ceny motorových vozidel i jejich oprav. Nově tedy platí, že účastník dopravní nehody je povinen přivolat policii v případech, kdy dojde ke hmotné škodě zřejmě převyšující na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku 200 000 Kč.
Za předpokladu, že není naplněna tato ani jiná podmínka stanovená zákonem (tedy pokud nedojde k usmrcení nebo zranění osoby, k hmotné škodě na majetku třetí osoby, k poškození či zničení pozemní komunikace či jejího příslušenství nebo účastníci dopravní nehody nemohou sami zabezpečit obnovení plynulosti provozu), mohou účastníci dopravní nehody věc vyřešit bez účasti policie sepsáním a podepsáním společného záznamu o dopravní nehodě. Záznam musí obsahovat určení místa, datum a čas dopravní nehody, její příčinu, průběh a následky, identifikační údaje jejích účastníků a vozidel a nákres nebo fotodokumentaci místa dopravní nehody. Nově lze také formulář vyplnit jednoduše online na internetových stránkách www.bouracka.cz, provozovaných Českou kanceláří pojistitelů.
Další novinou je promítnutí tzv. e-governmentu do oblasti vydávání řidičských průkazů. Dle ustanovení § 109 odst. 10 zákona o silničním provozu mohou nově žadatelé, kterým končí platnost řidičského průkazu, nebo je jejich průkaz neplatný (např. z důvodu ztráty, poškození či zničení), nebo kteří žádají o nový průkaz z důvodu změny údajů, využít možnosti dálkového přístupu skrze tzv. Portál dopravy a požádat o vydání řidičského průkazu online.
Zde má žadatel rovněž možnost zvolit způsob doručení řidičského průkazu na výdejní místo Balíkovny (provozovatelem Česká pošta, s.p.), nebo převzetí u příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Jak žádost o vydání řidičského průkazu, tak jeho převzetí, nyní již nutně nevyžadují návštěvy úřadu.
Na současný technologický vývoj reaguje nová právní úprava provozu tzv. „automatizovaných vozidel“, která upravuje práva a povinnosti řidiče vozidla po dobu, kdy je vozidlo řízeno automatizovaně. Zákon nově stanoví, že po dobu řízení automatizovaného vozidla se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích a ani jiné povinnosti týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo (§ 79b odst. 1 zákona o silničním provozu). Řidič ale musí být připraven kdykoliv bezpečně převzít řízení vozidla a na výzvu vozidla je dokonce povinen tak neprodleně učinit. Pokud tak neučiní, tato výjimka se nepoužije a na řidiče se tak v tu chvíli vztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích i jiné povinnosti stejně jako na ostatní řidiče. Zákonodárce rovněž zvolil koncepci vyvratitelné právní domněnky, kdy se má za to, že automatizované vozidlo nebylo řízeno automatizovaně, pokud řidič neumožní policistovi nebo vojenskému policistovi přístup k údajům o řízení daného vozidla.
Je ale na místě otázka, jakým způsobem bude v praxi uplatňována konečná odpovědnost za porušení pravidel provozu způsobená automatizovaným vozidlem, potažmo jeho řidičem. Zejména zatím není postaveno najisto, jak bude realizováno čtení dat z vozidla, zda je připraveno řešení, které zajišťuje stahování dat z vozidla, zda k tomu kontrolní orgány disponují vhodným vybavením, ani jakým způsobem bude probíhat spolupráce se zástupci výrobců takových automobilů. V praxi bude pravděpodobně též problematické prokázat i posoudit, zda řidič řízení vozidla převzal „neprodleně“, či nikoliv. Právní úprava týkající se automatizovaných vozidel nabývá, na rozdíl od jiných zde zmíněných změn, účinnosti až od 1. 1. 2026, poskytuje tedy jistý (byť nijak velkorysý) prostor pro přípravu podmínek těchto kontrol.
Nově se platnost evidenční kontroly srovnává s platností technické prohlídky (lidově tzv. STK). Dané řešení lze nanejvýš uvítat, neboť evidenční kontrolu doposud při převodu vozidla nebylo nutné absolvovat pouze v případě, kdy od poslední evidenční kontroly či technické prohlídky neuplynul více než jeden rok (§ 10 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích). Nyní tedy všem vozidlům s platnou technickou prohlídkou odpadá povinnost evidenční kontroly, a tak i zbytečná administrativní, finanční a časová zátěž při převodu vozidla.
S novelou se zřizuje nový správní úřad Inspekce silniční dopravy. Inspekce silniční dopravy nově provádí mj. technické silniční kontroly. K výkonu jsou inspektoři silniční dopravy oprávněni zastavovat vozidla, vyzvat řidiče k předložení dokladů, vyzvat řidiče k podrobení se technické silniční kontrole, kontrole umístění, upevnění nebo zajištění nákladu, kontrole hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy, kontrole poměru hmotností vozidel v jízdní soupravě, kontrole rozložení hmotnosti na nápravy a kola, kontrole rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy, dodržení podmínek spojitelnosti vozidel v jízdní soupravu, ale i kontrole dodržování přestávek řidičů. Inspekce je oprávněna zadržet osvědčení o registraci vozidla či registrační značky vozidla, zabránit řidiči v jízdě či vybírat kauce od řidiče, který je podezřelý ze spáchání přestupku (je-li důvodné podezření, že se bude vyhýbat splnění povinností).
Ačkoliv se Inspekce má zaměřovat primárně na kontrolu nákladních vozidel, nemile mohou být kontrolou překvapeni i řidiči osobních vozidel či motocyklů, zejména mají-li na vozidlech provedeny nepovolené úpravy či použity nehomologované komponenty. Je tedy třeba zpozornit u nových stejnokrojů, které můžeme potkat na našich silnicích a podrobit se pokynům inspektorů v rámci výkonu jim svěřených pravomocí.
Novela zákona o silniční dopravě a souvisejících zákonů přináší mnoho novinek, které jsou zejména reakcí na měnící se trendy v dané oblasti, ať se jedná o automatizovaná vozidla, snadnější vyřízení řidičských průkazů nebo zrušení evidenčních kontrol při převodu vozidla v případě platné technické prohlídky. Nová právní úprava ale současně přináší i jisté výkladové problémy, zejména jde-li o novou úpravu provozu automatizovaných vozidel. K jejich vyjasnění přispěje až nově vzniklá správní či soudní praxe.
Změny, které tato novela přináší, se rovněž mohou významně dotknout i povinností zaměstnavatelů a zaměstnanců, a to nejen v oblasti autodopravy, ale i ve všech dalších případech, kdy pracovní náplň zahrnuje řízení vozidel. Je tak mj. nutno těmto legislativním změnám přizpůsobit i interní postupy a předpisy.
Mgr. David Řípa
JUDr. Martina Pixová
